2025. szeptember 14.
Ünnepek:
Szeptember 15. (hétfő) - A FÁJDALMAS SZŰZANYA
Szeptember 16. (kedd) - SZENT KORNÉL ÉS SZENT CIPRIÁN
Szeptember 17. (szerda) - Bellarmin Szent Róbert, Bingeni Szent Hildegárd
Szeptember 18. (csütörtök) -Szent Lambert, Copertinoi Szent József
Szeptember 19. (péntek) - Szent Januáriusz
Szeptember 20. (szombat) - KIM TAEGON SZENT ANDRÁS ÉS KOREAI VÉRTANÚTÁRSAI
Szeptember 21. (vasárnap) - ÉVKÖZI 25. VASÁRNAP-(Szent Máté apostol)
Miserend:
*
Útravaló – 2025. szeptember 14., a Szent Kereszt felmagasztalása
Az ószövetségi ember számára már egyetlen pillantás is elég volt az életben maradáshoz: a kígyó által megmart embernek csak rá kellett tekintenie a Mózes által készített rézkígyóra, és életben maradt. Akik feltekintettek rá, meggyógyultak.
Csodás és minden emberi számítást meghaladó esemény ez. Olyan előkép, amely egyértelműen Jézusra mutat. Jézus túllép ezen a csodálatos, emberi közbenjárást nem érintő eseményen, és Isten szeretetét látja meg benne. Ez képezi alapját a jánosi teológiának: Isten szereti a világot, és ajándékainak csúcspontjaként adja nekünk egyszülött Fiát. Viszonzásul nem vár semmi mást, csak a benne való hitet. Ajándékul pedig az örök életet adja. Természetesen lehetőség van az elutasítására is. Aki nem hisz benne, az már itt a földön is sötétségben él (Jn 3,19). A világosságban élt életnek a hit a gyümölcse, és ennek a hitnek az ősmodellje Isten szeretete: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy mindaz, aki őbenne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn 3,16).
Jézus kiváltságos helyzetét bizonyítja, hogy ő az az Emberfia, akit Mózes a pusztában felemelt. Aki hisz benne, annak örök élete van. Így kapcsolja össze Isten Jézussal a világ szeretetét. Egyszülött Fia és a benne való hit által. A rézkígyót a pusztában fölemeli Mózes, s ugyanazzal a mozdulattal emelik fel Jézust a Golgotán. Ezt fejezi ki a Szentírás Jánosnál a hüperhipszo igével, amelynek kettős jelentése van. Egyrészt jelenti a földről való fölemelést, másrészt pedig a megdicsőülést. Jézus kereszthalálában e két jelentést egyetlen mozdulatban szemlélhetjük.
Pál apostol a filippi levél megírásakor már valószínűleg készen kapta ezt a himnuszt (Fil 2,6–11). Itt jegyezzük meg, hogy a fordítás az ő ötödik versében nem egészen pontos. A Jeromos-féle kiadás az érzés kifejezést használja, miközben az érzület, vagy egy, a személyi döntést kifejező ige sokkal alkalmasabb volna az önkiüresítő Krisztus szabad tettének megjelölésére: szolgai alakot öltött, példát adott az engedelmességre. Krisztus Isten volt, mielőtt ember lett volna, és felvette a szolga alakját. Megtehette volna ugyan, hogy az Atyával egylényegű isteni természetét juttassa érvényre, elfelejtve emberi természetét, de ő úgy adott példát nekünk az engedelmességre és az alázatra, hogy egészen a kereszthalálig elment önmaga megalázásában.
Az egész újszövetségi teológia legősibb hitvallását hagyta ránk Szent Pál a filippiekhez írt levelében. Az első dogmát hagyta ránk: Jézus Krisztus az Úr. Hatalmas, isteni ívű életpálya rajzolódik ki előttünk. A szolgai alakot felöltve alázta meg magát és vállalta fel az engedelmességet. Krisztus nemcsak emberségének mélyéig ment el, hanem megdicsőítette az Atyát, és vállalta az Úr szerepét. Szent Pál ahelyett, hogy moralizálna, Krisztust és az Egyházat állítja mintául a hívek elé. A halált nem a végleges elmúlás jeleként értelmezi, hanem a feltámadás hitével. Bűneink miatt halottak voltunk, Krisztussal együtt életre keltett minket (Ef 2,5). A megújulást is Krisztusra tekintve fogalmazza meg. Újuljatok meg gondolkozásotok szellemében, öltsétek magatokra az új embert, aki Isten képére teremtetett, valóban igaz és szent emberként (Ef 4,23). Ezért nincs megújulás, felfrissült élet és valódi megtérés Krisztus nélkül. Vele azonban úgy élhetünk, mint a világosság emberei (Ef 5,8).
Forrás: Magyar Kurír, Várnai Péter címzetes prépost
*
XIV. Leó:
Imádkozzunk a világszerte háborúban szenvedő gyermekekért!
A pápa szeptember 10-én a szerdai általános kihallgatáson a lengyel és arab nyelvű híveket köszöntve két békeüzenetet fogalmazott meg. Az elsőt a gyermekeknek szentelte – kiemelve az Ukrajnában és a Gázai övezetben élőket –, akik szenvednek a világszerte dúló konfliktusoktól. A második az erőszak sújtotta Szentföldről érkezett zarándokoknak szólt.
A Szentatya arra hívott, hogy „alakítsuk a fájdalom okozta kiáltást Istenhez intézett imává”.
„Imáitokban és humanitárius projektjeitekben emlékezzetek meg Ukrajna, Gáza és a világ más, háború sújtotta régióinak gyermekeiről.” Ezt a felhívást tette XIV. Leó pápa szeptember 10-én, szerdán délelőtt az általános kihallgatás végén, amikor a több ezer zarándok közt jelen levő lengyel hívőkhöz szólt a szemerkélő esőben a Szent Péter téren. A pápa megemlékezett a háború lengyel gyermekáldozatainak nemzeti napjáról, amely „jelképesen megemlékezik szenvedéseikről és hozzájárulásukról Lengyelország újjáépítéséhez a II. világháború után”. (…)
Forrás: Vatikáni Rádió Forrás: Magyar Kurír
Nagymaros, Szent Kereszt felmagasztalása-templom
szentmise hétfőn és szerdától szombatig 18.30 órától, kedden 7 órától, vasárnap 8, 9.30 és 18.30 órától a plébánia YouTube-csatornáján
Eseménynaptár
2025
ÚJÉV - január 1.
VÍZKERESZT - január 6.
HAMVAZÓSZERDA - március 5.
VIRÁGVASÁRNAP - április 13.
NAGYCSÜTÖRTÖK - április 17.
NAGYPÉNTEK - április 18.
NAGYSZOMBAT - április 19.
HÚSVÉTVASÁRNAP- április 20.
URUNK MENNYBEMENETELE - június 1.
PÜNKÖSD - június 8.
ÚRNAPJA - június 19. (22.)
MÁRIA MENNYBEMENETELE-augusztus 15.
MINDENSZENTEK - november 1.
HALOTTAK NAPJA - november 2.
ADVENT - november 30. - december 21.
SZENTESTE - december 24.
JÉZUS KRISZTUS SZÜLETÉSE, KARÁCSONY - december 25.
A Szent Család- december 28.
2534 Tát, János lovagok tere 1.
+36 20 370 2527
szocsatya@gmail.com